Don't be afraid of OPPOSITION.

Remember, a kite rises against not with the wind.

Thursday, March 15, 2012

Masyarakat India dan NKRA: Ke Arah Matlamat Mutlak Gagasan 1Malaysia



Fokus: Pengurangan Jenayah

Masyarakat India secara keseluruhannya telah diberikan bantuan melalui pengurangan jenayah dimana lebih banyak cara dan pencegahan jenayah yang telah dijalankan oleh pihak berkuasa tempatan khasnya pihak polis.

Fokus untuk mengurangkan jenayah dikalangan belia-belia India tempatan telah dijalankan dengan bantuan masyarakat umum dan juga NGO-NGO tempatan. Peranan dalam menjaga keselamatan negara dan setempat telah menjadi satu tanggungjawab bersama dikalangan semua masyarakat dan belia India pada satu ketika mencatatkan kadar jenayah tinggi kini telah kurang dengan adanya NKRA ini.

Sebagai contohnya, lebih ramai belia India yang kini diserapkan dalam perkhidmatan pihak berkuasa dan langkah ini secara tidak langsungnya telah memberikan satu impak maksima dalam belia India untuk tidak terjebak dalam kegiatan sosial yang tidak bermoral ini.

NKRA Reducing Crime led by The Ministry of Home Affairs targetted the reduction of Crime Index by 5% and Street Crime by 20% for 2010 as compared to 2009. For the period of January to Mei 2010, Crime Index has been reduced by 13.9% and Street Crime has been reduced by 36.9%. (Sumber: http://www.moha.gov.my)


Nota: Siapa cakap PDRM tidak bekerja? Malangnya, dengar kata Kerajaan Negeri Pulau Pinang bawah pimpinan Pakatan Rakyat yang tidak suka polis (Kerajaan Persekutuan) setuju dan menghargai kadar jenayah yang turun di Negeri tersebut.


Penangmali: "lembu punya paal (susu), ghee (sapi) dapat nama!"



No comments:

Post a Comment